Beijing nog meer hoogtepunten

4 oktober 2015 - Beijing, China

Vroeg op om de drukte voor te zijn. We gaan vandaag naar het Tiananmenplein en de verboden stad. Het Tiananmenplein kennen wij als het Plein van de Hemelse Vrede en is het grootste plein ter wereld.

Wat indrukwekkend als je op dat plein staat. Grote (niet hoge) gebouwen omringen het plein en je ziet de ingang van de Verboden stad in de vorm van een enorm gebouw met toegangspoorten met in het midden een portret van Mao. Je voelt dat hier geschiedenis is geschreven. Op het plein staan grote bouwwerken voor de viering op 1 oktober van het ontstaan van de volksrepubliek China in 1949. Ook staat er een enorme vaas met bloemen. Wanneer was het ook al weer dat die student daar stond voor die tank? Nu staan wij daar en daar wordt je wel even stil van.

We lopen door naar de ingang van de verboden stad. We moeten door 3 poorten om in de stad te komen. Bewaking door militairen en mannen in zwarte pakken staan er in overvloed en ze manen je door te lopen. Eenmaal binnen valt dat weer erg mee.

En daar staan we dan, voor het keizerlijk paleis gebouwd in 1420 omringd door vele gebouwen. Wat is dat gaaf dat deze stad bewaard is gebleven. De afstand van de ingangspoort naar de uitgang is meer dan 1 kilometer en we lopen door verschillende gedeeltes van de stad en 24 keizers hebben er gewoond. We beginnen met plein waar de keizer zijn gasten ontving, vervolgens het plein met het paleis. Jammer dat we niet in de gebouwen mochten maar dan is 1 dag ook te weinig tijd. Daarna een plein met gebouwen waar de regering mocht komen. Alle gasten moesten voor 5 uur de stad verlaten.

De keizer trouwde 1 vrouw die " werd aan geboden en hij niet mocht weigeren" en koos vervolgens concubines, meisjes tussen de 13 en 17, die voor het nageslacht moesten zorgen. Deze meisjes woonden in het volgende gedeelte waar we doorheen zijn gelopen. Sommige keizers hadden wel 1000 concubines, hoezo een makkelijk leven haha.

Het laatste gedeelte was de tuin waar voornamelijk de concubines verbleven.

Na de late lunch bezoeken we nog een tempel. Weer een tempel dachten we maar dit was een hele bijzondere tempel. De tempel van de hemel is geen Boeddhistische Tempel maar een Tempel waar de keizer 1 keer per jaar ging bidden naar God voor een goede oogst en welvaart. Ook deze Tempel en de rest van het complex is in 1420 gebouwd. Een mooie afsluiting van een indrukwekkende dag en dit mag je niet missen als je Beijing bezoekt.

1. Els:
    4 oktober 2015
    Wauw dat moet indruk gemaakt hebben!!
    Geniet nog van de laatste dagen...
    Goede reis terug...xxxxxxx