Nanjing op bezoek bij Tao

25 september 2015 - Nanjing, China

Vandaag gaan we naar Nangjing. De plaats waar Tao Han zijn bedrijfje heeft in samenwerking met het bedrijf van Luud. Dat gaat een hele onderneming worden, omdat we deze dag geheel op onszelf zijn aangewezen. Eerst een lekker ontbijt en daarna met een taxi naar het station van Suzhou. Summer heeft keurig in het chinees, opgeschreven waar we naar toe moeten. De taxichaufeur begrijpt het en brengt ons naar het station.

Gewapend met ons treinkaartje gaan we het station verkennen. Eerst controle van de passen, kaartjes en de tassen. Alles wordt gescanned. Daarna gaan we naar wachtruimte B4 en wachten we netjes tot onze trein aangemeld wordt op het digitale bord. Dat stel je je in rijen op en als hij groen wordt mag je door de poortjes. Vervolgens ga je naar het perron en ga je in de rij staan, bij het nummer van de wagon waar we in moeten zitten. Wat gaat het hier gestructureerd. Als de trein komt, stop hij precies met de juiste wagon op de juiste plaats. Instappen en je stoel opzoeken. Met een snelheid van driehonderd kilometer per uur razen we door het Chinese landschap.

In Nangjing aangekomen, worden we hartelijk begroet door Tao. Eerst wil hij met ons gaan eten. Twee taxi's worden aangehouden en hij verteld waar we naartoe gebracht moeten worden. Arie en Henny zijn al een klein poosje op de plek van bestemming als Tao met Luud en Mar aankomt. Spannend ritje want komen we allemaal wel op de zelfde plek uit. We eten in het restaurant waar Tao vaak komt. De vis is hier zo vers dat hij levend aan ons wordt getoond en dan de pan in gaat. Het eten is verrukkelijk en we eten weer een heleboel nieuwe gerechten. Na het eten gaan we met de metro naar het kantoor van Tao. Hij krijgt daar van Luud twee keer een pond boeren kaas. Hoe blij kan een Chinees zijn met Hollandse kaas en met de aanwezigheid van Luud.

Wat is hij trots op zijn land, zijn stad en zijn cultuur en op het feit dat we hem bezoeken. Hij wil ons graag het nationale museum van Nanjing laten zien. Hij is er zelf nog nooit geweest. Het is een schitterend museum met voorwerpen die opgegraven zijn en al meer dat drieduizend jaar oud zijn. Heel indrukwekkend. Na een kleine ander half uur sluit het museum. Nog even tijd om naar een oude wijk te gaan waar panden gerestaureerd zijn ( lees afgebroken en weer opnieuw gebouwd. Hier eten we en nee, het is geen Chinees. Nieuw Zeelandse burgers, hoe internationaal kan je het hebben.

Daarna in een heel rap tempo naar het station waar we afscheid nemen van Tao die ons een heerlijke dag heeft bezorgt. Gelukkig weten we nu hoe het werkt dus halen we de trein op onze sloffen. Even in de trein en uitrusten van een intensieve dag. Al kletsend komen we de tijd wel door en voor we het weten zijn we ons station voorbij. WAT NU!!! We worden keurig geholpen door een stewardess. Haar baas zal ons helpen. Buiten de trein staan, op de volgende stop, drie stewardessen buiten en wijzen welke kant we op moeten. Beneden kunnen we een nieuw kaartje kopen en met een volgende trein terug. Logisch, zal je denken, maar de kaartjes staan op naam en als de trein uitverkocht is mag je echt niet meer mee. Om half elf komen we in het hotel en kletsen we, onder het genot van een glaasje nog even na. Morgen weer een nieuwe spannende dag. Met dertig man en tenminste dertig koffers in de trein. Gelukkig weten wij al hoe het werkt.