Hangzhou

22 september 2015 - Hangzhou, China

Vandaag gaan we verhuizen van Wunzen naar Hangzhou. Om kwart voor negen melden we ons bij de receptie en gaan we met z'n allen naar de bus. Na een klein half uur rijden hebben we een sanitaire stop, voor we de laatste anderhalf uur gaan rijden. In Hangzhou aangekomen blijkt het erg druk te zijn en staat al het verkeer vast. Je kunt je er geen voorstelling van maken wat een chaos het op de weg lijkt. Ik zeg lijkt want de Chinezen weten er aardig weg mee. Alles schuift maar in elkaar en tussen elkaar door. Je toetert als je een baanwissel maakt en gaat. Soms is het milimeter werk. Het blijft ons verbazen.

Voor we naar het hotel gaan, heeft Fox nog een bijna dagvullend programma. Eerst bezoeken we de Ling Yin Tempel. Het is een mooi park waar een enorme rotspartij staat met daarin veel goden afgebeeld. Iedereen krijgt, bij de entree van het park, drie wierrook stokjes. Één voor het verleden, één voor het heden en één voor de toekomst. Deze mogen we aansteken bij een vuurpot. Je doet ze tussen je handen, die je voor je hoofd houdt. Dan buig je diep naar alle windstreken en doet een wens. Daarna zet je ze in een bak met zand. De gouden Boeddha mag niet gefotograveerd worden als je in de tempel bent. Als je buiten de tempel staat mag je wel foto's maken door de openingen in de tempel.( Hoe dubbel kan je het hebben.)  Elk mens heeft  een eigen Awah, je persoonlijke godheid. In dit park hebben ze een ruimte waar er 500 staan. Elke god heeft een eigen gezicht, er lijkt er geen een op de ander.

Na het tempel bezoek gaan we weer naar een theeproeverij maar hier is ook een theeplantage bij. De thee van de draken put. We krijgen uitleg over de groene thee. Wat de werking is en hoe je het drinkt. De thee blaadjes kan je gewoon opeten en is goed voor bijna elke aandoening. Natuurlijk doen ze je hier geloven dat zij de beste thee hebben voor een mooie prijs.

We hebben te lang over de reis gedaan en zijn erg laat voor de lunch. Na een haastige rit komen we rond twee uur bij het restaurant aan. Heerlijk gegeten, weer wat nieuwe gerechten erbij. Als toetje maken we een wandeling  door het oude gedeelte van Hangzhou. Leuke winkeltjes met allerlei lekkernijen waar we nog steeds niets van mogen eten. Mede reizigers doen het soms wel maar wij willen geen enkel risico nemen. (Arie is gelukkig weer opgeknapt.)  Wij zijn op zoek naar een koffietent  en Luud zijn oog valt op een klein bordje in een zijstraatje. Het ziet er keurig uit en er zitten twee mensen. Deze blijken van de tent te zijn en zij maken plaats voor ons vieren. We gaan steeds meer ervaren dat we buiten de grote steden komen want ze spreken hier bijna geen Engels meer. Aan de hand van een plaatjes boek bestellen we drie cappuccino en één groene thee.  De jonge dame haalt haar telefoon en spreekt het een en ander in, in een vertaal programma. We krijgen iets te horen over sigarettenrook. We snappen er niets van. Uit eindelijk kwam er uit dat de cappuccino net zo lekker is maar er anders uitziet dan het plaatje. Op het plaatje is een mooi figuur in de opgeschuimde melk gemaakt. Er werd veel gelachen. De thee kwam al snel maar de koffie duurde te lang. Het eerste kopje kwam toen we al weg moesten. We hebben de thee betaald en drinken de koffie met z'n drieën op. Snel weg, want de bus staat te wachten.  Morgen misschien een nieuwe poging wagen.

Het hotel ziet er geweldig uit. Eén en al luxe. Om zes uur gaan we weer de bus in naar het West Lake  meer voor een voorstelling  ( over Romeo en Juliet) op het water.  Eerst een hapje eten bij de Kentucky Fried Chicken. Kip burger en wraps op zijn Chinees. Ook dit smaakte lekker maar morgen eten we gewoon weer Chinees.
De voorstelling begint om kwart voor acht. Het is al aardig donker en alles is zo mooi uitgelicht. Net onder de waterspiegel is een vloer aangebracht dus het lijkt of ze over het water dansen en lopen. Het is een spektakel en zo mooi in elkaar gezet. Zeer onder de indruk gaan we naar ons hotel. Morgen lassen wij een rustdag in en gaan we geen excursies doen. Uitslapen en ontbijten op de 32ste etage, in de ronde ontbijtzaal van het hotel.