Wuzhen

21 september 2015 - Wuzhen, China

Wuzhen is een pittoresk stadje, 2 uur rijden van Shanghai. De stad is verdeeld in een gerestaureerd en niet gerestaureerd gedeelte. Vandaag bezoeken we de oude stad die nog niet is gerestaureerd. Wat direct op valt is de grote hoeveelheid groepen Chinese toeristen en nagenoeg geen westerse toeristen. Je herkent de Chinese groepen van verre, de gids spreekt in een microfoon met een versterker. Je begrijpt wel wat er gebeurt als we meerdere groepen tegelijk tegen komen, dat is een heksenketel versterkte gidsen die tegen elkaar in proberen uitleg te geven. De oude stad is prachtig, lage huisjes rond kanalen wat veel lijkt op Venetië. We worden naar een verzamelpunt gebracht en onderweg bezoeken we een rijstwijn makerij, dat wordt proeven. De rijstwijn bevat 46% alcohol en je voelt die naar binnen stromen. Lijkt heel veel op de eau de vie uit Frankrijk. We bezoeken ook een laken fabriekje waar de lakens met indigo worden bedrukt. De blauwe stroken hangen te drogen in de tuinen.

Vanaf het verzamel punt mogen we een uurtje zelf verder en bezoeken we een kleine markt en leuke winkeltjes. Onderweg een selfie stick gekocht om foto's van ons vieren te kunnen maken. Dan is het weer tijd voor een gezamenlijke lunch, en wat eten we, chinees. Iedere dag is de samenstelling van de Chinese maaltijd weer anders. De variatie is groot en het is tot nu toe steeds een verrassing wat we voorgeschoteld krijgen. We wisten niet dat het zo'n variatie zou zijn.

Nadat we met de bus zijn terug gereden zijn naar de nieuwe stad zijn we vrij. We lopen het stadje in en we gaan eerst naar de pagode van 7 etages. Alleen te beklimmen via de trap. Aangekomen op de 2e etage blijkt dat we niet verder kunnen, jammer maar het uitzicht over de oude stad is mooi. Daarna op zoek naar de koffie. We komen uit bij ons "vertrouwde adres" en we zitten weer aan het water. We zitten zo lekker en lekker te kletsen dat we aan niets anders meer toekomen dan terug naar het hotel waar we snel moeten omkleden om naar de boten te gaan voor een tocht door de grachten. Ook dit deed heel erg aan Venetië denken, een gondelier achter op de boot die ons rustig door het kanaal van begin tot het einde brengt. Mooi verlichte huizen links en recht heel romantisch.

Na weer lekker te hebben gegeten zijn we op zoek gegaan naar een plek aan het water om nog wat te gaan drinken. Die hadden we snel gevonden. Het is heel gezellig druk en het duurt niet lang of er sluiten anderen uit onze groep aan. De dames aan de cocktail, de heren aan het bier, het lijkt wel vakantie. In het hotel aangekomen nog even snel de koffers inpakken, we vertrekken morgenochtend direct naar Hangzhou.